لنت‌ترمز

در مقاله تحلیلی که روز گذشته  « Kings Research» (شرکت تحقیقاتی بازار جهانی) منتشر کرد با نگاهی موشکافانه به‌بررسی بازار جهانی صنایع خودروسازی از جمله تولید لنت پرداخت که در ادامه بخش‌هایی از آن را مرور خواهیم کرد. 

بازار جهانی لنت‌ترمز به‌دلیل تاکید روزافزون بر ایمنی خودرو و رعایت مقررات، شاهد رشد قابل‌توجهی است. از آن‌جا که نهادهای نظارتی استانداردهای ایمنی سختگیرانه‌ای را در سطح جهان اعمال می‌کنند، به‌همین‌ دلیل خودروسازان و سازندگان لنت‌ترمز در مسیر بهبود ویژگی‌های ایمنی وسایل‌نقلیه به‌ویژه سیستم ترمز هستند.

این هدف منتج به‌افزایش تولیدِ لنت‌ترمز با کیفیت بالا شده است که نه‌تنها الزامات نظارتی را در برمی‌گیرد، بلکه از عملکرد و قابلیت اطمینان بالایی نیز برخوردار است. به‌همین‌ دلیل بازار لنت‌ترمز خودرو در سال‌های پیش رو شاهد رشد قابل ‌توجهی خواهد بود؛ زیرا تولید و مصرف خودرو در اولویت قرار دارد که این مهم نیاز به‌فناوری‌های پیشرفته لنت‌ترمز را افزایش می‌دهد.

البته باید گفت به‌رغم افزایش تقاضا اما بازار با محدودیت جدی در بخش قیمت و نوسانات آن مواجه است. فرآیند تولید لنت‌ترمز به‌شدت به‌بازار مواد اولیه از جمله فلزات، سرامیک‌ها و مواد اصطکاکی متکی است؛ اما این مواد خام مستعد نوسانات قیمتیِ ناشی ‌از اختلالات زنجیره‌تامین، تنش‌های ژئوپلیتیکی و شرایط اقتصادی هستند.

چنین نوساناتی به‌شکل قابل‌توجهی می‌تواند بر هزینه‌های تولید و حاشیه سود تولیدکنندگان لنت‌ترمز تاثیر بگذارد که در نتیجه رشد کلی بازار را با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد.
بسیاری از فناوری‌ها مانند ABS (سیستم ترمز ضد قفل) و سیستم‌های ترمز خودکار به‌تجهیزات استاندارد خودروهای جدید تبدیل شده‌اند. این فناوری‌ها به‌تسریع رشد در بازار جهانی لنت‌ترمز خودرو کمک می‌کنند.

در سال‌های اخیر، تعدادی از شرکت‌های جدید وارد بازار لنت‌ترمز شده‌اند. آن‌ها قصد دارند مواد اصطکاکی با کارایی بالا را توسعه دهند و از فناوری‌های پیشرفته ساخت و توسعه استفاده کنند. لنت‌های ترمز با دمای بالا با دوام و قابل اعتماد هستند. برای اطمینان از عرضه ثابت لنت‌ترمز در صنایع خودروسازی، سازندگان قراردادهای عرضه بلندمدت با خودروسازان منعقد می‌کنند تا پرچم‌داری بازار خود را تقویت کنند.

البته گلوبال‌موبیلیتی در آغاز سال ۲۰۲۴ رشد قابل‌توجه فروش جهانی خودرو را پیش‌بینی کرده بود که طبق آن ۸۸.۳ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان به‌فروش خواهد رسید که افزایش ۲.۸ درصدی نسبت به‌سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. با توجه به این پیش‌بینی بهبود مداوم شرایط تولید خودرو و برطرف شدن مشکلات تامین قطعات دلایل اصلی این پیش‌بینی خوش‌بینانه هستند. با این‌ وجود، نگرانی‌هایی هم در رابطه با موانعی مثل افزایش قیمت خودرو و تاثیر سرعت الکتریکی‌سازی خودروها بر رفتار خریداران نیز وجود دارد.

دلیل این رشد، افزایش مداوم تولید خودرو با کاهش مشکلات زنجیره‌تامین قطعات بوده است.

گلوبال‌موبیلیتی همچنین پیش‌بینی کرده بود با وجود شرایط متزلزل در اروپا و ایالات‌متحده، تغییر به‌سمت الکتریکی‌سازی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و بسیاری از خودروسازان به‌رغم اعتراف به‌چالش‌های افزایش تولید خودروهای الکتریکی ارزان‌تر اما تعهد خود به‌الکتریکی‌سازی در سال‌های آینده را اعلام کرده‌اند.

از سوی ‌دیگر نباید این نکته مهم را فراموش کرد که پیشرفت در فناوری عملکرد لنت‌ترمز مانند توسعه مواد سرامیکی و کامپوزیت‌ها هم عملکرد و دوام این قطعه را بهبود می‌بخشد و هم انتشار صدا و گردوغبار را کاهش می‌دهد.

در کنار این موضوع افزایش پذیرش و استقبال از وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) و فناوری‌های رانندگی خودران تقاضا برای لنت‌ترمز با ثبات حرارتی و قابلیت اطمینان بالاتر را افزایش خواهد داد. این روند نشان‌دهنده چشم‌انداز مثبت بازار برای سال‌های پیش‌بینی‌شده (۲۰۳۱-۲۰۲۴) است. زیرا ادامه نوآوری‌ها و در نتیجه توسعه محصول سبب رشد بازار لنت‌ترمز خودرو خواهد شد.

اندازه بازار جهانی لنت‌ترمز خودرو در سال ۲۰۲۳ حدود ۹.۳۵‌ میلیارددلار ارزش‌گذاری شد که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۱ به ۱۴.۹۴ میلیارددلار برسد. نرخ رشد این بازار دربازه زمانی ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۱، به‌طور میانگین ۶.۱۲ درصد پیش‌بینی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =